tisdag 15 november 2011

...dörren stängs för näsan din... eller Den vilda jakten på Granen

Ja, nu är det hög tid för att börja med klapparna och i den här Nissens verkstad pysslas det för fullt. Jo, jag fotograferar också, men ingenting kan avslöjas här ännu... då blir det ju ingen överraskning... Så jag återkommer en dag när jag gör nåt helt ofarligt... typ på lördag, för då hoppas jag att jag hittat stommen till min stora adventskrans och fått på granris och belysning på den. Nu är det ju inte långt kvar till advent.

Innan 1 advent ska .... vill jag göra jättemycket.... önskar jag att jag hann göra väldigt mycket... Ja, listan kan göras lååång: om vi börjar med adventskransen på carporten, och givetvis stakar och stjärnor i fönstrena, så går vi vidare till adventljusstaken med fyra ljus, sen ska kransen på dörren bytas till nåt juligare och det ska göras kransar till dörrarna i Gäststugan och Villekulla också. Eftersom inte lingonkransarna till uterummet är klara ännu, så bör de bli det också. Så fort det blir ständig frost eller snö så ska sparkstöttingen fram och pyntas med paket och lykta, så man ser att Tomten är på väg.
Jag är väldigt nöjd med årets höstkrans, men nu är det dax att byta!

I år vet jag inte var vi ska hugga vår gran!!! Det är kanske ett I-landsproblem eftersom det finns att köpa utanför varuhusen, men jag tycker det är något riktigt speciellt att hugga egen gran. Är det kanske för att jag är en bonnatös från begynnelsen och uppvuxen med "granletande i ledningsgatan"? Under alla år som jag bodde i Småland hämtade jag gran i x-makens skog, även efter vi separerat... (det han inte vet, har han inte ont av...) Åren i skåne var granlösa, men huset vi bodde i hade en "Granstång" (=En fristående stolpe i vardagsrummet som hjälpte till att hålla uppe en bärande vägg) som varje jul pyntades med belysning och kulor. När vi flyttade norrut fick vi en granne med en fantastisk granodling på tomten där vi fritt kunde ta en gran varje jul men där har det varit generationsskifte och storröjning så alla granna granar är borta nu... Då återstår att smyga upp "stora skogen" och hämta en där (Jo, jag vet att det finns flera stycker när uppe..) men det blir ju lite pinsamt om någon ser (och hör) mig när jag kommer nersusandes för backen på fyrhjulingen med en gran under armen...  Problem är till för att lösas, så jag återkommer i frågan, för en gran ska jag ha!


Grantemat i år har jag tänkt ska bli väligt traditionellt. Inget silver eller guld, utan bara enkla vita ljus, röda tyghjärtan och halmprydnader... men vem vet vad som händer när lådan med julgranspynt kommer fram? Då flyger kanske djävulen i mig och det blir en orgie av kulor, guldänglar, silverglitter och svenska flaggor?
En liten del av min hjärtsamling tillsammans med ett ljus på ett stort lerfat,
fyndat (För 40 kr?!) på min bästa loppis i Gottne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar