måndag 21 november 2011

Vad gör dig glad?


Någon frågar dig ”hur är läget?” och i all hast svarar du i förbifarten ”jo, bara bra.” men hur mår du egentligen? Förmodligen är frågan bara utkastad som en hälsningsfras och personen i fråga vill egentligen inte ha något annat svar, kanske har du heller inte lust att berätta utförligt för just den här personen hur du egentligen mår? Det kan ju vara en riktig skitdag!
När jag gick hos psykolog fick jag den frågan när jag kom in: Hur mår du idag? Och då kunde jag verkligen berätta hur det var. Bra eller dåligt, oavsett vilket, så var hon där och lyssnade på mig och hjälpte mig reda ut saker för mig själv alldeles på egen hand. Utan färdiga svar på allt, ställde hon istället frågor till mig som fick mig att tänka efter och lösa mina egna problem.  En annan återkommande fråga hon ställde var: Vad har gjort dig glad? Mitt i min hopplöshet så fanns det ju faktiskt saker som var små guldkorn i den tunga vardagen, och allt för ofta glömmer vi bort dem och bara tuffar vidare. Vi glömmer att stanna upp och ta vara på de små glädjeämnena i livet.
Det finns dagar som bara rullar förbi och det finns dagar som är tunga och trista. Det finns, tack och lov, också dagar som är fantastiska. Jag funderar ibland på vad det är som gör en fantastisk dag just så fantastisk? Och alla de där dagarna som bara rullar förbi, varför är de så bleka och minneslösa?  Det bästa som finns är ju när jag får en överraskning så där i förbifarten, något oväntat som gör att dagen vänder och blir en fantastisk dag. Jag listar några saker som gör mig glad.
En solstråle genom fönstret en mulen dag. Ett vänligt ord. Ett sms som inte är reklam. En konflikt på jobbet som löst sig på ett bra sätt. En glad barnteckning. Ett uppmuntrande ord. En film som slutar lyckligt. En klapp på axeln. En solig dag i snön med limpmacka och chokladmjölk. Den första tussilagon. Ett telefonsamtal från någon av barnen. Snöflingor i som lyser upp i vintermörkret. En kärleksstund. En intressant bok. Ett vykort i brevlådan. Ett telefonsamtal från en vän från längesen. Komplimanger. En effektiv dag på kontoret. Inbjudan till en festlighet.  En tidig morgonrunda med hunden när fåglarna kvittrar och havet ligger spegelblankt i morgonsolen. Middag i goda vänners lag.  Prata med mamma. En snygg tröja i rätt storlek på rea. Fikastund på stan en fredagseftermiddag. Titta in i garderoben och ha den full av strukna skjortor. Hitta en vän från längesen på facebook.
Vad gör dig glad?
Två avkommor som  muntrar upp mig imellanåt... ;-)
Just den dag de tog studenten ösregnade det under hela utspringet... men de var glada ändå!

2 kommentarer:

  1. :) så fina! Vi glömde alla bort regnet den dagen :)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst var det en underbar dag, mitt i regnet. Jag blir så glad att du skriver en rad. Tänkte speciellt på dig i måndags när jag var på "Himlen runt hörnet" Hälsa.

    SvaraRadera