fredag 11 november 2011

Jag har fått korgen…

Eftersom jag nyligen kommit på att jag faktiskt kan virka, oavsett vad mina textillärare och andra förståsigpåare i min omgivning sagt, så har jag satt igång, och nu är det svårt att sluta! Med tians nål och grovt garn har jag virkat mig en varm och gosig luva och handledsvärmare att ha på jobbet (foto på det kan tänkas komma framöver) och nu har jag också börjat virka korgar, för förvaring kan man ju aldrig få för mycket, som pysslare.
                  
Jag har använt min kära tians nål och klippt trasor av en enkel billig fleesfilt från Jysk http://jysk.se/210/452/4500603/a/catalog. Det tar ungefär en evighet att klippa encentimertersremsor , och man måste vara ganska noggrann med vändningarna, men när man är klar så ser filten ut så här.

Jag har inget speciellt mönster men jag har tittat runt på olika bloggar som skrivit hur de har gjort och sen prövar jag mig fram helt enkelt. Det här är det första slutresultatet, som jag ifs är ganska nöjd med men den är lite bullig längst ner och inte så jämn och fin. Övning ger färdighet och nu när jag är inne på den tredje så kan jag bara konstatera att de blir bättre och bättre!
Jag har en julklappsplan för tre stycken och resten hamnar det väl garner och annat bra att ha i. När äldsta dottern fick veta vad jag höll på med så sa hon ”Mamma, jag vill ha en virkad mössa i julklapp! Den ska vara lila och STOR”… undrar om jag lyckas med det eller jag får skicka önskningen vidare till Annika på jobbet, som är stora mösstillverkaren…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar