tisdag 29 november 2011

Skallebank eller Pannknack?

Just idag har jag en förskräcklig skallebank, pannknack eller med andra ord, huvudvärk. Var den har sitt ursprung från har jag ingen aning om men jag misstänker att det kan vara allt från ljudnivån på jobbet, till brist på mat/vätska eller helt enkelt för mycket snor bakom pannbenet… I vilket fall som helst så vill jag ju bli av med det onda, så jag funderar på vilken väg jag ska gå.

Det vore ju för enkelt att stoppa i mig några Alvedon. Om det beror på vätskebrist, lär det ju knappast hjälpa mer än möjligtvis för stunden, så steg nummer två är ju att dricka nåt… Då finns det naturligtvis massor av alternativ: Vatten är kanske det första jag tänker på, men för min käre make så hade Coca cola varit första alternativet. Coca cola hjälper ju också för de som är socker beroende, precis som kaffe hjälper för de som är i behov av koffein. Vissa säger att en liten whiskey hjälper mot allt, men säger min egen erfarenhet helt tvärt om. Alkohol är ju lite lurigt, för hur trevligt jag än har på fest så har jag räknat ut att det är rödvinet som får mig att bli känna mig totalt tjockskallig dagen efter…

Att äta är ett annat alternativ. Ikväll har jag stoppat i mig potatiskrocketter, fläskfilé och väldigt god gräddsås, men det tycks inte hjälpa. Choklad är ju ett fantastiskt botemedel mot det mesta, och så även huvudvärk, eftersom det finns ett koffeinliknande ämne i chokladen. Dock rekommenderas migränpatienter att helt sluta äta choklad eftersom det sägs framkalla migränanfall… ska jag våga pröva?!

En kollega till mig som har huvudvärk ofta går regelbundet på akupunktur, men jag är ju inte så förtjust i nålar så jag tror jag avvaktar med att pröva det. Andra gillar spikmatta, healing eller reiki men jag är nog för skeptisk för att det ska funka på mig.

Kloka gummor rekommenderar pepparmints- eller, lavendelolja, älggräs pilbarks-te, ingefära, magnesium eller senap!? Det konstigaste jag har läst om är att skära en stor rå potatis i skivor och lägga på pannan under en handduk. Är det bara jag som är knäpp som inte tror på det???

Sömn är oftast ett bra botemedel, men det känns väl tidigt att krypa till kojs före sju... men om ingen annan kur fungerar så är det väl den jag får ta till som sista utväg. Det finns ju en mycket trevligare kur att pröva först: Avslappning! Och det kan man ju göra på fler sätt än ett. Att lyssna på avslappningsband är ett, eller.. just det, Sex! Att skylla på huvudvärk i sängkammaren, som många kvinnor gör (iaf på film ) är ju bara dumt. Sex är tvärt om ett mycket bra sätta att slappna av och slippa spänningshuvudvärk. Det är faktiskt en väl beprövad metod, som funkar på mig bland iaf… ;-)

Nu är jag väldigt nyfiken på hur du botar din huvudvärk? Själv ska jag pröva minst en av ovanstående metoder… gissa vilka? ;-)

Over and out
/Kattis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar