lördag 12 november 2011

Drömmen om en egen Ateljé...

Precis som alla andra alltingsmakare så längtar jag efter en egen vrå för mina projekt och prylar, en plats som jag kan komma och gå till, precis som jag behagar utan att vara tvungen att städa upp efter mig, eller behöva tömma alla hyllor innan jag hittar det jag söker efter. En plats för organiserat kaos och samtidigt ro att skapa! För mig har den drömmen växt till något min man gett namnet "Ateljén".

Min Ateljé är ett eget hus som ligger längst ner i trädgården, på spottavstånd från strandkanten med skjutbara väggar i vinkel mot havet, gamalt tegel eller grova plank på golvet och en sprakande kamin så jag kan njuta och skapa även ruggiga höstdagar och klara vinterdagar när snön bäddar in Ateljén i ett ljuvt vinterlandskap så man även kan ha kräftskivor och glöggfester där, eller bara ta igen sig efter en promenad ute på isen.
Det här skulle kunna illustrera den arkitektur jag skulle vilja ha på min atelje (bild från stefansspecial.fi)

Inne i ateljén står ett vackert ålderstiget skåp med glasdörrar som rymmer en massa av mina skatter. Där finns en stor arbetsbänk med både plats för symaskin, arbetsplats, torkutrymme, drivhusbänk, rinnande vatten, golvbrunn och självklart ett staffli. För att fundera över mina idéer, samla kraft eller helt enkelt njuta av omgivningen ska det också finnas en skön dagbädd eller några korgstolar med massor av kuddar och filtar i. Ser ni det här framför er... iaf gör jag det... (Jag letar förtvivlat efter en bild som visar lite av hur jag tänker, men har bara en i huvudet just nu, men så småningom dyker den upp och då får ni se den.)

Dagens utsikt från den blivande Ateljén....
Tillsvidare ryms alla mina prylar i köksskåpen i gästhuset och eftersom det är väldigt nyrenoverat känns det inte alls kul att hålla på med vatten, betong och färgblaskande där, så jag har hittat ett nytt tillhåll i ett av våra uthus som kallas för Villekulla... Än så länge ser det inte mycket ut för världen där, men det har faktiskt potential att bli helt ok... i väntan på Ateljén som konkurerar med makens garage i prioritetslistan…

Utsikten från Villekulla är inte heller så pjåkig, men utrymmet är i minsta laget egentligen, dock får man tillsvidare ta vad som finns och göra det bästa av det. Spännande utmaning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar